Råttan Black Edition | Boktrailer

Exempel på marknadsföring med boktrailer åt det Lundabaserade bokförlaget Ekström & Garay.

Inför nylanseringen av författarparet Höflers debutroman Råttan i en ny utgåva eftersökte förlaget nya grepp. Specifikt för marknadsföring i sociala medier. Därför nappade de direkt på vårt erbjudande som är utvecklat specifik för författare och förlag för effektivare marknadsföring av böcker i sociala medier.

Vi har skapat konceptet för våra boktrailers efter att vi själva sett alltför många exempel på filmer som inte är anpassade för tänkta kanaler. Eller för den delen förmedlar rätt känsla. Eller innehåll.

Här tänker vi annorlunda. Vi applicerar vår erfarenhet utifrån marknadsföring med video på bland annat Instagram och Facebook och sätter in vår samlade kompetens inom grafisk form och ljudproduktion.

Eftersom Råttan handlar om välfärdsbrott – eller så kallat bidragsfusk – är det en lite annorlunda kriminalroman. Att den därtill delvis utspelar sig på en arbetsförmedling, snarare än inom polisväsendet, gör den inte mindre annorlunda. Inte därmed sagt att den inte är spännande – för det är den. Men det krävs lite extra fokus för att få fram just detta.

För oss, alltså, en extra inspirerande utmaning.

Marknadsföring med boktrailer

Våra boktrailers är alltid korrekt anpassade i bildformat, innehåll och längd. Vi utformar dem för att skapa maximal uppmärksamhet. Samtidigt som innehållet inte ska upplevs störande. Utan tvärtom. Att det rimmar väl med budskapet och utformningen av boken de marknadsför. Stämningen måste sitta. Därefter ska budskapet falla på plats. Men det ena fungerar inte särskilt bra utan det andra.

Just i det här fallet anspelar bildspråk och färgval på den litterära genren Malmö Noir. Boktrailern följer också det uppdaterade omslagets utformning i grafisk stil.

Musik och ljudval förstärker ytterligare mörkret och allvaret i bokens tema. Tillsammans med lokala bilder och filmklipp anpassade för att förmedla samma känsla som i berättelsen.

Det är inte alltid ljudet är viktigt när det gäller video i sociala medier, eftersom det ofta inte spelas upp i flödet. Men för verklig impact, när filmen väl visas med ljud, vet vi att det ändå måste sitta. Vårt mål är att våra boktrailers ska kännas som trailern för en film – där det starkt visuella måste möta en matchande ljudupplevelse för att verkligen fånga tittaren.

Och det fungerar. Bedöm gärna själv.

En av de boktrailers som vi skapade till kampanjen för Råttan Black Edition kan du ser här nedan.

Boktrailer Black Edition - Plus [EXEMPEL]
Boktrailer till Råttan Black Edition av Kerstin & Johan Höfler – Förlag Ekström & Garay.

Läs mer

Mer om Råttan Black Edition kan du läsa på Förlaget hemsida. Mer om Kerstin Höfler och Johan Höfler finns att läsa på parets gemensamma Facebooksida.

Läs mer om våra tjänster inom marknadsföring i sociala medier och våra andra produkter här.

Se fler exempel på boktrailers under vår dedikerade sida för boktrailers eller i vårt galleri under projekt. Här finns också en artikel om vad som utgör en bra boktrailer, undertecknad av vår Art Director och grundare Daniel Brandt.

För en överblick över vad vi gör mer på Formidaniel AB så kika gärna på vår startsida.

Sidan använder kakor (cookies) för att erbjuda bästa upplevelsen av sidan. Läs mer om vår integritetspolicy här.